Ruim 40 geïnteresseerden kwamen 30 november jl. af op de themabijeenkomst van Port Of Utrecht en ILW. Te gast bij Strukton bogen ondernemers en logistieke stakeholders zich over logistieke trends en wat die betekenen voor Lage Weide en Utrecht.
Aad Onderwater van Strukton gaf als aftrap inzicht in de toekomstige mogelijkheden van bedrijfsspoor. Jaap Verkiel (TLN) prikkelde met zijn presentatie over een keur aan technologische innovaties in de logistiek. ‘In de nabije toekomt zouden delivery drones wel eens de laatste paar kilometer kunnen overbruggen tussen een bestelbus en de plaats van bestemming van een pakje.’ Walther Ploos van Amstel (HvA) ging in zijn verhaal in op de enorme groei van het aantal voertuigen in de stad door de toename van online zaken doen. ‘De zendingen worden steeds kleiner, de aflevertijden steeds strikter. De groei is nu 4 tot 6% per jaar. Prognoses laten zien dat over 10 jaar 55.000 extra chauffeurs nodig zijn voor stadslogistiek. Die zijn er niet. Bovendien is er in de stad steeds minder ruimte voor stadslogistiek.’ Hij daagde het publiek uit om met nieuwe diensten voor slimme en schone stadslogistiek te komen.
In drie deelsessies gingen aanwezigen dieper op deze en andere vragen in. Uitkomst hiervan is dat een aantal concrete onderwerpen op de agenda 2017 van het platform Port Of Utecht is gekomen. Ten eerste de wens om tot bundeling van data te komen die vervoer vanaf de snelweg de stad in efficiënter maken. Ook de komst van een ‘white label’ stadstransporteur die onafhankelijk kan opereren is duidelijk naar voren gebracht. Tot slot is de behoefte aan een plek voor het kunnen ontkoppelen aan de rand van de stad bevestigd – met als opgave daar een sluitend businessmodel aan te koppelen.